La pleine conscience pour les professionnels en santé mentale

Mindfulness and acceptance-based trainings for fostering self-care and reducing stress in mental health professionals: A systematic review

 

Journal of Contextual Behavioral Science, Volume 6, Issue 4, October 2017, Pages 380-390.

Authors : Myriam Rudaz, Michael P. Twohig, Clarissa W.Ong, Michael E.Levin
Florida State University, Department of Family and Child Sciences, 120 Convocation Way, Tallahassee, FL 32306-1491, USA
Utah State University, Department of Psychology, 2810 Old Main Hill, Logan, UT 84322-2810, USA

Highlights

• Review of the effectiveness of mindfulness trainings in mental health professionals.

• Twenty-four quantitative studies met inclusion criteria.

• Most studies support the benefit of these trainings to changes process variables.

• More RCTs with follow-up assessments are needed to truly estimate the efficacy.

Abstract

This review summarizes the effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR), Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT), Mindful Self-Compassion (MSC), and Acceptance and Commitment Therapy (ACT) to foster self-care and reduce stress in mental health professionals. Twenty-four quantitative articles from PsycInfo and PubMed were identified that focused on mindfulness, self-compassion, psychological flexibility, stress, burnout, or psychological well-being. All MBSR and MBCT studies lacked active control conditions, but some of the ACT studies and one MSC study included an active control. Most studies support evidence that all training programs tend to improve mindfulness and some also self-compassion. In addition, psychological flexibility was measured in the ACT studies and tends to improve over time. Further, MBSR, MSC, and ACT tend to reduce stress or burnout. The results were less supportive for psychological well-being. The value of the various training adaptations as well as directions for future research are discussed.

Keywords

Mental health professionals, Stress, Burnout, Mindfulness, Acceptance and commitment, Self-compassion, Systematic review.

Link

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212144717300881


Traduction Google

Cette revue résume l’efficacité de la Réduction du Stress Basée sur la Pleine Conscience (MBSR), la Thérapie Cognitive de Pleine Conscience (MBCT), la thérapie basée sur l’auto-compassion (MSC) et la Thérapie d’Acceptation et d’Engagement (ACT) pour favoriser les soins et réduire le stress des professionnels de la santé mentale. Vingt-quatre articles quantitatifs de PsycInfo et PubMed ont été identifiés qui se concentraient sur la pleine conscience, l’auto-compassion, la flexibilité psychologique, le stress, l’épuisement professionnel ou le bien-être psychologique. Toutes les études MBSR et MBCT manquaient de conditions de contrôle actif, mais certaines des études ACT et une étude MSC comprenaient un contrôle actif. La plupart des études apportent la preuve que tous les programmes d’entraînement tendent à améliorer la pleine conscience et certains aussi l’auto-compassion. De plus, la flexibilité psychologique a été mesurée dans les études ACT et tend à s’améliorer avec le temps. En outre, MBSR, MSC et ACT ont tendance à réduire le stress ou l’épuisement professionnel. Les résultats étaient moins favorables avec le bien-être psychologique. La valeur des diverses adaptations d’entraînement ainsi que les directions pour la recherche future sont discutées.


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Quote by Jon Kabat-Zinn, L éveil des sens - Vivre l instant présent grâce à la pleine conscience. Je m éclate. Dommage que je ne sois pas là.
— Jon Kabat-Zinn, L éveil des sens - Vivre l instant présent grâce à la pleine conscience.